Je biedt begeleiding en ondersteuning aan degene die als mentee aan jou is gekoppeld. Afhankelijk van de vraag kan dat op verschillende manieren, steeds gericht op de professionele en persoonlijke groei van de ander. Soms help je bij het beantwoorden van vragen die de mentee heeft om zich professioneel of persoonlijk te ontwikkelen, een andere keer help je bij het ontwikkelen of verbeteren van specifieke vaardigheden. En soms is een luisterend oor en samen naar een oplossing zoeken ook al voldoende. Door jouw kennis en ervaring ben je een rolmodel voor de ander, en tegelijkertijd ontwikkel jij je vaardigheden en groei jij als mentor.
Wanneer kan je mentor zijn?
Als mentor heb je een gedegen kennis en ervaring op een bepaald professioneel gebied. Het ligt voor de hand dat je die kennis en ervaring wilt delen met anderen. Je beschikt over goede interpersoonlijke en communicatieve vaardigheden. Je bent empathisch, geduldig en kan goed luisteren. Omdat je betrouwbaar en benaderbaar bent, kun je ook op een eerlijke en constructieve manier feedback geven.
Hoe werkt het?
Bij je registratie geef je aan dat je interesse hebt om als mentor deel te nemen. De Community Ambassadeur neemt dan contact met jou op om met elkaar te bepalen in welke situaties en bij welke vragen jij jouw kennis en ervaring kan inzetten. Daarnaast bespreken jullie jouw beschikbaarheid, in welke regio/stad je inzetbaar bent en voor welke periode. Het mentorschap heeft een duidelijke start en afsluiting en daarover moeten heldere afspraken gemaakt worden met de mentee.
Wanneer vanuit de opleidingen de vraag komt voor een mentor, dan geven wij jouw naam door. De Community Ambassadeur benadert jou en geeft uitleg over de vraag. Daarna kan je beslissen of je hieraan kunt deelnemen.