Negen foto’s studenten mboRijnland op World Press Photo Exhibition Gouda

40 keer bekeken 1 reacties

De negen foto’s van studenten van mboRijnland prijken van 25 november t/m 17 december op de World Press Photo Exhibition in de Chocoladefabriek in Gouda.

De bijzondere samenwerking tussen World Press Photo Exhibition en studenten van de opleiding Content Creator in Leiden mondde uit in een fotowedstrijd en negen jonge winnaars.

Op vrijdag 17 november werden de negen winnaars bekendgemaakt in de categorieën Overall winnaar (3x), Honorable mention (3x) en Runner-up (3x). Veertig eerstejaars studenten hebben de afgelopen twee weken workshops gevolgd en gingen daarna zelf in tweetallen aan de slag om een foto te maken. Ze konden kiezen uit drie thema’s: Jeugd & Identiteit, Klimaat en Democratie & Rechtsstaat. De jury was erg onder de indruk van het niveau van de foto’s en het lef van de studenten.

Indrukwekkend en lef

Rob van Dullemen, fotograaf en jurylid: “Ik zie meteen dat ik wat met de foto’s kan. Ik ben echt onder de indruk, wat een lef. Ik denk meteen aan drie kwaliteitskranten die deze foto’s kunnen gebruiken.”

De jury bestond naast Rob van Dullemen uit Veerle Sloof, fotograaf en docent bij de opleiding, Saskia Smith, journalist en docent bij de opleiding, onderwijsdirecteur Janine Warmerdam en bestuursvoorzitter Otto Jelsma.

De studenten hebben met enthousiasme aan hun opdracht gewerkt. “Ik vind het onwijs leuk dat we dit project doen, gelijk al in het eerste jaar! Zo’n grote kans om mee te doen en dat ons werk straks hangt in de tentoonstelling van World Press Photo Exhibition, supergaaf!”, aldus student Isla Devlin, een van de Overall winnaars.

Ook docent Veerle Sloof is zeer te spreken over het resultaat: “Het verrast ons wat de studenten na tien weken les hebben neergezet. Ze zijn goed aan de slag gegaan met de thema’s, hebben dappere keuzes gemaakt. En de verhalen achter de beelden hebben ons geraakt.”

Unieke samenwerking

World Press Photo Exhibition Gouda verbindt de wereld met verhalen die ertoe doen, de studenten verbinden hun wereld door zelf een foto te maken aan de hand van thema’s van World Press Photo Exhibition. Studenten van de opleiding Mediaredactiemedewerker uit Leiden leerden met dit project onder meer de waarde van journalistieke fotografie.

De foto’s van de negen winnaars hangen van 25 november t/m 17 december op de World Press Photo Exhibition in de Chocoladefabriek in Gouda. De tentoonstelling is gratis te bezoeken. Met dank aan Marien Brand (gemeente Gouda), Jos van de Wakker (projectleider mboRijnland), Veerle Sloof (docent) en Saskia Smith (docent) voor dit geweldige initiatief.

Overall winnaars: 

De sterren van nu | Zeynep Kirlangiçli en Ron Schoneveld | Klimaat

Jongeren en drugs |  Kris Freke en Jip van Leeuwen | Jeugd & Identiteit

Het Verschil | Isla Devlin en Say-Delize Anthony | Democratie & Rechtsstaat

Honorable mention:

“Ons soort mensen” | Elleke Stienen en Jeroen Wildeman | Jeugd & Identiteit

Meisjes in Leiden | Djazzelyn Helvensteijn en Stan van der Nagel | Jeugd & Identiteit

De verplaatsing van de natuur | Sem Linnemeijer en Jamie Kuiper | Klimaat

Runner-up:

Build from scratch | Mohammed Ramzan en Vince Kruijt | Democratie & Rechtsstaat

Expressies | Ryan Wesselink en Floor Verkade | Jeugd & Identiteit

Sustainable Innovasions | Julina Haring en Satar Djamie | Democratie & Rechtsstaat

Foto winnaars:

Philippe Rutten

Afbeeldingen

1  reacties

Francis Helvensteijn-Prinse

30-11-23 om 13:59

 Gaaf   en vandaag was het in het radio nieuws van TV West... met de Prikker van TV West...waren ze in de Chocolade fabriek!

 

Contact

Bezoekadres:
Bètaplein 18
2321 KS Leiden

Postadres:
Postbus 1317
2302 BH Leiden

community@mborijnland.nl

Volg mboRijnland via

          

 

 

Community mboRijnland logo

 

 

Cookie-instellingen