“Gewoon doen”: hoe Skills Heroes Demian hielp groeien

Demian wist al jong dat hij in de ICT wilde werken. Hij is nu 21 jaar en woont in Den Haag. In de afgelopen jaren heeft hij zich sterk ontwikkeld. Skills Heroes speelde daarin een belangrijke rol.

Tijdens zijn opleiding Expert IT Systems and Devices (nu ICT-beheerder) bij mboRijnland vroeg een docent hem om mee te doen aan Skills Heroes. Dat vond hij spannend. “Ik was zestien en best onzeker,” zegt Demian. “Je vraagt je af: ben ik wel goed genoeg?”

Toch deed hij mee. Met goede begeleiding en veel oefenen kreeg hij meer vertrouwen. Hij werkte met oude opdrachten en kon zich goed voorbereiden. Daardoor werd hij beter in zijn vak. Ook groeide zijn zelfvertrouwen. “Het helpt als iemand in je gelooft. Dan ga je zelf ook meer geloven in wat je kunt.”

Op zijn zeventiende won Demian Skills Heroes in Nederland. Dat was een grote prestatie. Tijdens de wedstrijd maakte hij een fout en moest hij opnieuw beginnen. Dat gaf veel stress. “Maar ik heb geleerd om rustig te blijven en door te gaan,” vertelt hij.

Na zijn winst kreeg hij veel aandacht. Hij gaf interviews en kreeg nieuwe kansen. Het gaf hem een trots gevoel. “Ik zag dat ik dit vak echt kan.” Skills Heroes staat nu op zijn cv en LinkedIn. “Werkgevers zien dat je ambitie hebt en dat je extra inzet toont.”

Nu werkt Demian als support engineer bij Rijk Zwaan. Hij werkt veel op de servicedesk en leert steeds meer over de technische kant van het vak. Ook heeft hij samen met anderen een eigen ICT-bedrijf: Beer Consultancy. Dit bedrijf helpt kleine en middelgrote bedrijven. “Met een kleiner budget moet je creatief zijn. Dat vind ik leuk.”

Demian bleef ook na zijn deelname betrokken bij Skills Heroes. Hij werd jurylid en zelfs hoofdjury. Hij begeleidt nu andere studenten. Hij ziet dat het vak verandert, bijvoorbeeld door AI. “AI is een hulpmiddel. Maar je moet zelf begrijpen wat je doet. Anders kom je niet verder.”

Zijn advies aan studenten is duidelijk: gewoon doen. “Het maakt niet uit of je wint. Je laat zien dat je ambitie hebt en dat je goed kunt werken onder druk.”

Volgens Demian is Skills Heroes meer dan een wedstrijd. Het is een ervaring waar je van groeit.

“Het heeft mij laten zien dat ik meer kan dan ik dacht.”

Afbeeldingen

Reageren

Bekijk ook

Log in om te reageren.
Een momentje...

Contact

Bezoekadres:
Bètaplein 18
2321 KS Leiden

Postadres:
Postbus 1317