Daniëlle: ‘Ik wil vooral meer ervaring opdoen. Ik ben nieuwsgierig naar hoe het eraan toegaat in bedrijven en wil mijn vaardigheden verbeteren, zoals nauwkeuriger werken. Natuurlijk zou het mooi zijn om op het podium te staan, maar voor mij is de weg ernaartoe belangrijker dan het eindresultaat.’
‘Het is echt een eer om mee te doen. Of ik op het podium kom, maakt mij niet uit. Ik ga vooral genieten!’
Waarom heb je gekozen voor deze opleiding?
‘Tijdens mijn laatste jaar op de middelbare school merkte ik dat ik praktijklessen bij biologie en scheikunde het leukst vond. Ik begon aan een hbo-opleiding Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek, maar dat bleek toch iets te moeilijk. Toen kreeg ik de mogelijkheid om mijn opleiding op het mbo te vervolgen en dat was een hele goede keuze.
Ik merk dat hbo en mbo best overlappen, maar op het mbo krijg je als student meer ondersteuning. Het is echt een opleiding waar het draait om feiten, er is eigenlijk maar één manier om het werk goed te doen. Op het mbo zijn theorie en praktijk beter gescheiden. De lessen zijn aantrekkelijker en ik krijg meer begeleiding, waardoor ik me beter kan focussen. Dat helpt mij enorm.’
Hoe ben je in aanraking gekomen met Skills Heroes?
‘Samen met een klasgenoot ben ik door een docent gevraagd om mee te doen. Ik hoefde er niet lang over na te denken. Meedoen is een grote eer! Het voelt als een waardering voor wat ik doe en kan.’
Hoe gaan de voorbereidingen tot nu toe, en hoe ervaar je het?
‘We bezoeken verschillende bedrijven om zo veel mogelijk ervaring op te doen voor de wedstrijd. Zo zijn we naar een chemisch lab geweest, hebben een pipetcursus gevolgd en leren werken met verschillende apparaten. Omdat ik al havo heb gedaan, hoef ik geen Engels en Nederlands meer te volgen. Dat geeft mij ruimte om extra hard te trainen.’
Hoe vinden je klasgenoten en familieleden je deelname?
‘Mijn familie is echt trots. Mijn klasgenoten weten ervan en steunen me. Ze willen echt dat ik win. Ze zeggen: ‘Als iemand het moet doen, dan ben jij het.’ Ook mijn studieloopbaanbegeleider is heel enthousiast en hoopt dat ik ver kom. Die support geeft mij extra vertrouwen.’
Deze Powered by Skills Heroes-wedstrijd is voor jou een thuiswedstrijd op locatie Leiden Zernikedreef. Hoe vind je dat?
‘Ik vind dat echt heel fijn. Ik ken de praktijklokalen al, dus dat geeft een goed gevoel. Natuurlijk kan er een klein verschil zijn, bijvoorbeeld dat we met een ander merk apparatuur werken, maar dat maakt niet veel uit. Uiteindelijk is het bijna hetzelfde.’
Wat is je doel voor Skills Heroes?
‘Ik wil vooral meer ervaring opdoen. Ik ben nieuwsgierig naar hoe het eraan toegaat in bedrijven en wil mijn vaardigheden verbeteren, zoals nauwkeuriger werken. Natuurlijk zou het mooi zijn om op het podium te staan, maar voor mij is de weg ernaartoe belangrijker dan het eindresultaat.’
Welke ambities heb je nog meer naast Skills Heroes
‘Ik wil misschien een hbo-opleiding doen, maar als ik straks een baan heb, vind ik dat ook prima. Studeren kan altijd nog. Het belangrijkste voor mij is dat ik op een fijne plek terechtkom. Werken in een laboratorium wil ik echt als baan gaan doen.
De opleiding Biologisch Medisch Analist is heel breed. Je kunt bijvoorbeeld in een ziekenhuis werken, in een dierentuin of bij een dierenarts, in de voedselindustrie (kwaliteitscontrole) of in de plantenindustrie. Ik wil graag de richting op waarbij ik met mensen werk. Het ziekenhuis lijkt me interessant, vooral pathologie (weefsels onderzoeken) of klinisch werk (bloed- en urineonderzoek).
Er zijn genoeg stagemogelijkheden, en in ziekenhuizen is er veel mogelijk. Het labwerk is zo divers: elk experiment is anders, en dat maakt het juist leuk.’
Op 4 februari komt Daniëlle in actie tijdens de Powered by Skills Heroes-wedstrijd op locatie Leiden Zernikedreef. We wensen Daniëlle heel veel succes!