‘HET GAAT NIET OM HET WINNEN MAAR OM DE ERVARING.’

Aimely: “Ik weet niet precies wat ik moet verwachten, maar ik ga er open in. Skills Heroes is niet alleen een wedstrijd, het is ook een kans om te leren van anderen.”

Student Aimely is 18 jaar en zit in het derde jaar van de opleiding Onderwijsassistent aan mboRijnland, locatie Alphen aan den Rijn. Ze droomt er al van jongs af aan van om juf te worden en mag nu haar talenten inzetten tijdens Skills Heroes, de vakwedstrijd voor mbo-studenten. Tijdens dit avontuur wil ze het beste uit zichzelf halen. 

“Het gaat me niet om winnen, maar om de ervaring. Skills Heroes is echt mijn kans om te laten zien wat ik kan.” 

Juf worden
‘Ik wilde altijd al juf worden. Het lijkt me geweldig om jonge kinderen iets te leren over de wereld en ze echt iets mee te geven. Ik loop nu stage op een middelbare school en dat is echt een andere ervaring. Het contact met de leerlingen is hechter omdat we ongeveer dezelfde leeftij hebben maar dat maakt het soms ook pittiger. Ze nemen je dan toch niet altijd serieus.’ 

De weg naar Skills Heroes
‘Mijn docent vertelde over Skills Heroes. Ik had er nog niet eerder van gehoord. Ik heb het erg druk, maar het leek me een mooie kans. Ik ben altijd op zoek naar manieren om mezelf te verbeteren. Tijdens de voorrondes kreeg ik verschillende opdrachten, zoals het doen van oudergesprekken en het begeleiden van een les. Eerst hoorde ik via de mail dat ik mboRijnland niet mocht vertegenwoordigen tijdens de kwalificatiewedstrijden, maar dat een andere student het was geworden. Later bleek dat ik toch mee mocht doen – dat voelde geweldig! Mijn begeleider is een docent die ik al jaren ken, wat extra fijn is. Skills Heroes is echt mijn kans om te laten zien wat ik kan.’ 

Voorbereidingen en verwachtingen
‘Ik weet niet precies wat ik moet verwachten, maar ik ga er open in. Skills Heroes is niet alleen een wedstrijd, het is ook een kans om te leren van anderen. Je kunt van iedereen wel iets nieuws leren, ook van mensen uit andere opleidingen. Op dit moment ben ik mij aan het voorbereiden op de kwalificatiewedstrijd. Zo heb ik mijn docent Engels gevraagd of ik lessen mag voorbereiden om te oefenen. Ik leer in de lessen veel over de inhoud, maar ik wil juist ook leren hoe ik die kennis kan overbrengen op de leerlingen.’  

Steun van familie en vrienden
‘Mijn ouders zijn echt betrokken. Ze vinden het geweldig dat ik meedoe, ook al hadden ze nog nooit van Skills Heroes gehoord. Mijn opa en oma zijn ook enthousiast en zelfs mijn dochter probeer ik erbij te betrekken. Ze is nog maar 1,5 jaar dus ze begrijpt het nog niet helemaal. Daarnaast supporten mijn klasgenoten en docenten mij. Iedereen zegt dat ik vooral niet te veel moet stressen en het gewoon moet doen. Dat helpt echt.’ 

Ambities en doelen
‘Tijdens dit avontuur hoop ik zoveel mogelijk mensen te ontmoeten en van hen te leren. Tegelijkertijd wil ik anderen ook inspireren. Ik zie dit als een kans om nog beter te worden in mijn vak en de beste versie van mijzelf te worden. Het gaat bij mij niet om winnen, maar groeien. Na mijn opleiding wil ik gaan werken op het mbo. Ik wil mijn opties verder onderzoeken en kijken hoe ik mij verder kan ontwikkelen binnen de psychologie. Het lijkt me ontzettend interessant om deze kennis te gebruiken om les te geven en mijn inzichten met andere studenten te delen.’ 

Tip voor twijfelende studenten
‘Als je twijfelt om mee te doen aan Skills Heroes, moet je het gewoon doen. Het is een mooie kans om jezelf te ontwikkelen en een ervaring rijker te worden. Je leert niet alleen waar je goed in bent, maar ook wat je nog kunt verbeteren. En je ontmoet mensen uit verschillende vakgebieden – dat is echt inspirerend.’ 

We wensen Aimely heel veel succes met haar voorbereidingen voor de kwalificatiewedstrijd op 30 januari 2025! Eindigt zij bij de laatste 8, gaat zij door naar Skills the Finals op 20 & 21 maart in de RAI Amsterdam.

Afbeeldingen

Bekijk ook

Contact

Bezoekadres:
Bètaplein 18
2321 KS Leiden

Postadres:
Postbus 1317
2302 BH Leiden

community@mborijnland.nl

Volg mboRijnland via

Community mboRijnland logo