‘IK WIL ALS BUURTSPORTCOACH KINDEREN HELPEN’

Jesper: “Ik vond de fotoshoot erg leuk om te doen! Ik moest steeds verschillende poses aannemen. Eerst vond ik dit een beetje raar, maar na een tijdje was ik eraan gewend.”

Heb jij de nieuwe wervingscampagne met onze eigen studenten al gezien? Zij staan met een glimlach op de foto, want zij volgen al met plezier een opleiding. Benieuwd waarom student Jesper (17), tweedejaarsstudent Sport- en Bewegingscoördinator in Zoetermeer, voor deze studie heeft gekozen? Lees het interview! 

Veel sporten en samenwerken

“Natuurlijk sport je veel tijdens de opleiding Sport- en Bewegingscoördinator. We beginnen de dag meestal met een theorievak, zoals Nederlands of Burgerschap, en daarna gaan we sporten. We gaan bijvoorbeeld mountainbiken of voetballen, maar doen ook onbekende sporten zoals Indiaca, een spel uit Brazilië. Ik vind het leuk om nieuwe dingen te proberen en ontdekken. Samenwerken is bij deze opleiding belangrijk, want veel sporten doe je in een team. Hoe werk je samen? En welke tactiek gebruik je? Ook leer je waar je allemaal op moet letten, zoals veiligheid en spelregels.”

Buurtsportcoach

“In het tweede jaar kies je een opleidingsprofiel: instructeur buitensport, bewegingsagoog, leefstijlcoach of coördinator buurtsportcoach. Ik heb gekozen voor buurtsportcoach, omdat ik het heel leuk vind om te werken met kinderen. Bijvoorbeeld met kinderen die moeilijk met emoties kunnen omgaan, agressieproblemen hebben of bij wie het thuis niet goed gaat. Sport helpt hen te onstpannen en even met iets anders bezig te zijn.”

Kinderen helpen

“Deze opleiding past goed bij mij, want ik heb veel energie. Ik heb ADHD en autisme en vroeger op speciaal onderwijs gezeten. Ik kon me soms heel onbegrepen voelen, omdat niemand mijn gedrag snapte. Eerst zag ik dit als zwakte, maar nu heb ik er juist mijn kracht van gemaakt. Ik kan me heel goed verplaatsen in de kinderen met wie ik werk. Ik weet precies hoe zij zich voelen, omdat ik dat zelf ook heb meegemaakt. Het leukste vind ik om ze te zien groeien en veranderen. Het is tof dat ik ze daarin mag begeleiden.”

Stagelopen in verschillende wijken

“Ik loop stage bij Gemeente Zoetermeer en kom in verschillende wijken. Dat vind ik interessant, want elke wijk is anders. Als buurtsportcoach kijk ik altijd wat een kind nodig heeft. Soms is dat voetballen, een andere keer juist even praten. Het is dan handig dat je open en sociaal bent én goed kunt communiceren.”

Fotoshoot

“Ik vond de fotoshoot erg leuk om te doen! Ik moest steeds verschillende poses aannemen. Eerst vond ik dit een beetje raar, maar na een tijdje was ik eraan gewend.”

Afbeeldingen

Bekijk ook

Contact

Bezoekadres:
Bètaplein 18
2321 KS Leiden

Postadres:
Postbus 1317
2302 BH Leiden

community@mborijnland.nl

Volg mboRijnland via

Community mboRijnland logo