Student Tim is 19 jaar en zit in zijn vierde jaar van de opleiding Boulanger aan mboRijnland, locatie Leiden Lammenschans. Dit jaar doet hij voor de tweede keer mee aan Skills Heroes. Vorig jaar greep hij net naast het podium, en dus heeft hij dit jaar één doel: winnen.

“Deze tweede kans grijp ik met beide handen aan. Ik weet wat ik kan verbeteren, maar ik wil ook extra genieten van het traject naar de finale.”
Van snuffelstage naar passie voor bakken
‘Op de middelbare liep ik een snuffelstage in een bakkerij en ontdekte ik het vak. Ik wist meteen: dit wil ik doen. Mijn vader heeft een bloemenbedrijf, dus ik was al gewend om met mijn handen te werken. Toch sprak de bakkerij me meer aan. Daarom bezocht ik de opleiding Boulanger tijdens de Open Dag van mboRijnland in Leiden. Voor mij was al snel duidelijk: deze opleiding wil ik volgen.
De afgelopen drie jaar heb ik de basis van banket en broodbakken geleerd. Dit jaar leer ik meer over de technische en theoretische kant van het broodbakken. Die afwisseling maakt deze opleiding zo interessant.’
De eerste kennismaking met Skills Heroes
‘In het tweede jaar hoorde ik voor het eerst over Skills Heroes. Mijn zus deed mee aan een wedstrijd voor bloemisten en vertelde hoe leerzaam en leuk het was. Ze maakte zelfs een boeket voor de koning! Toen ik hoorde dat er ook een wedstrijd voor de opleiding Boulanger was, wist ik meteen dat ik mee wilde doen. Het leek me gaaf om deel te nemen en andere deelnemers te ontmoeten. We delen dezelfde passie en het voelt echt alsof je samen iets moois opbouwt. Vorig jaar deed ik voor het eerst mee en werd ik vijfde.’
Een tweede kans: “Nu moet het gebeuren”
‘Bij mboRijnland mag je niet opnieuw meedoen als je op het podium eindigt, dus ik wist meteen dat ik een nieuwe kans wilde pakken. Het verschil met vorig jaar is dat ik nu weet wat me te wachten staat. Dat geeft me een voordeel, maar ook meer druk. Ik focus me op mijn verbeterpunten, zoals planning en hygiëne en heb één doel: winnen!’
Voorbereidingen: Van basis tot showstuk
‘Ik ben volop aan het oefenen en focus me op basisproducten, zoals croissants, baguettes, brioches én het showstuk. Tijdens de kwalificaties krijg je zes uur om vijf producten te maken. In de finale heb je drie dagen, twaalf uur in totaal. Het is intensief, maar ik kijk ernaar uit. Dit jaar vindt de finale plaats in de RAI Amsterdam, wat het nog specialer maakt. Vorig jaar was de finale van Boulanger nog gewoon in een school voor de echte Skills the Finals. De drukte en temperatuur kunnen invloed hebben op je product, maar ik zie het als een mooie uitdaging.’
Thuiswedstrijd bij de kwalificatiewedstrijden
‘De kwalificatiewedstrijd is op locatie Lammenschans. Ik ken deze locatie, inclusief de bakkerij, natuurlijk goed. Dat geeft me een klein voordeel. Ik weet waar alles staat en ken de apparatuur, maar de opdracht en tijdsdruk zijn voor iedereen hetzelfde. Dat maakt het eerlijk en spannend.’
Ambities in het buitenland
‘Dit jaar wil ik echt voor de winst gaan. Dan mag ik Nederland vertegenwoordigen tijdens Euroskills. Ik wil naar Kopenhagen, waar het internationale kampioenschap wordt gehouden. Daarna wil ik mijn opleiding afronden en verder studeren als Patissier, mbo-niveau 4. Uiteindelijk wil ik werken in het buitenland, in landen zoals Denemarken, België of Engeland. Daar kun je ontzettend veel leren in dit vak.’
Tim zijn advies: “Gewoon doen!”
‘Ook al doe ik voor de tweede keer mee, Skills Heroes blijft een leerzaam en uitdagend proces. Je ontdekt niet alleen waar je goed in bent, maar ook wat je nog kunt verbeteren. Het is zwaar, maar vooral heel leuk. Je kunt het pas echt ervaren als je het probeert. Ik zeg: gewoon doen!’
We wensen Tim heel veel succes met zijn voorbereidingen voor de kwalificatiewedstrijd op 28 januari 2025! Eindigt hij bij de laatste 8, gaat hij door naar Skills the Finals op 20 & 21 maart in de RAI Amsterdam.