Heb jij de nieuwe wervingscampagne met onze eigen studenten al gezien? Zij staan met een glimlach op de foto, want zij volgen al met plezier een opleiding bij mboRijnland. Benieuwd waarom student Silya (18), tweedejaarsstudent Sport- en Bewegingscoördinatorin Zoetermeer, voor deze studie heeft gekozen? Lees het interview!
Gek op buitensporten
‘Ik ben sportief en houd van buitensporten, zoals mountainbiken en touwklimmen. Bij mboRijnland kun je binnen de opleiding Sport- en Bewegingscoördinator kiezen voor de de studierichting ‘instructeur buitensport’. Dat past perfect bij mij! In het eerste jaar doe je vooral indoorsporten en in het tweede jaar kies je ook buitensporten zoals surfen, klimmen en kajakken. Ik probeer ook graag nieuwe sporten, zoals boogschieten en unihockey.”
Stagelopen
“Ik wist altijd al dat ik sportleraar wilde worden. Vorig jaar liep ik stage bij een tennisvereniging in Den Haag, waar ik zelf ook speel. Dat vond ik superleuk! In de tenniswereld zijn niet veel vrouwelijke trainers en na een half jaar kreeg ik een contract om nog een seizoen les te geven. Eerst vond ik vooral lesgeven aan kinderen leuk, maar tijdens mijn stage ontdekte ik dat lesgeven aan tieners ook leuk is. Jonge mensen staan vaak open om nieuwe dingen te leren en dat vind ik leuk.”
Zomerkamp
“In augustus ging ik een week op zomerkamp in Zuid-Frankrijk. Dat was heel gezellig! Als student Sport en Bewegen kun je je daarvoor opgeven. We deden allerlei watersporten, zoals raften en kajakken. Het was best een uitdaging, want het had geregend en de stroming van de rivier was sterk. Naast sporten was er ook genoeg tijd voor andere dingen, zoals naar het strand gaan of even naar de winkel.”
Proefles volgen
“Voordat ik me inschreef voor deze opleiding, heb ik een proefles gevolgd. Dat raad ik iedereen aan! Zo ontdek je of de opleiding echt bij jou past. Bij mboRijnland ligt de focus op het leren lesgeven en coachen en veel minder op hoe atletisch je bent. Dat vind ik belangrijk. Ik mocht een les voorbereiden en uitvoeren. Ook deden we in teams samenwerkingsopdrachten, zoals het spel ‘de vloer is lava’. Samen moesten we spullen zo snel mogelijk naar de overkant krijgen.’’
Skileraar worden
“Ik wil heel graag skileraar worden en in het buitenland lesgeven. Daarom kies ik dit jaar voor het keuzedeel skiën. Elke dinsdag ga ik skiën in SnowWorld en ik leer hoe ik les moet geven. Het hele keuzedeel is in het Duits, omdat ik in Oostenrijk ga werken en daar spreken ze die taal. Ik heb op de middelbare school geen Duits gehad, dus ik ben alvast begonnen met oefenen.”
Fotoshoot
“Ik vond de fotoshoot superleuk en gezellig! Op de set waren de mensen heel aardig. Ik vond het helemaal niet spannend om voor de camera te staan. Mijn ouders houden ook van fotograferen, dus dit was voor mij niet nieuw.”