Meike: van kinderdroom naar topkapper

Meike is 18 jaar, derdejaars in de opleiding Allround Salonmanager en geboren en getogen in Zoetermeer. Dit jaar doet ze mee aan Skills Heroes en ze heeft één doel: winnen!

‘Ik kijk heel erg uit naar de kwalificatiewedstrijd. Natuurlijk vind ik het ook spannend, want ik heb zoiets nog nooit gedaan. M’n streven is om gewoon lekker aan de gang te gaan.’

Kinderdroom
‘Van kleins af aan weet ik al dat ik kapper wil worden met een eigen zaak. Ik wil een eigen zaak openen waar iedereen zichzelf kan zijn. Ik ben zelf lange tijd onzeker geweest en weet hoe spannend het dan kan zijn om naar de kapper te gaan. Ik wil er juist zijn voor die mensen. Mijn eigen zaak moet draaien om één-op-één aandacht.’

Door naar de kwalificatiewedstrijd ondanks glas in haar hand
Eind januari doet Meike mee aan de kwalificatiewedstrijd in Utrecht. Ze neemt het in Utrecht op tegen kappers uit heel Nederland. Voorafgaand aan de kwalificatiewedstrijd was een voorronde met de hele kappersklas. ‘Ik ben een beetje op een gekke manier in de kwalificatiewedstrijd terechtgekomen. Naast mijn opleiding werk ik namelijk ook in de horeca. Een paar dagen voor de voorronde had ik glas in mijn hand gekregen, waardoor ik niet meer kon knippen. Ik heb mijn werk toen aan de juryleden mogen laten zien via foto’s. Gelukkig kon ik veel van mijn werk laten zien en heeft de jury voor mij gekozen.’ 

Trainen, trainen en nog eens trainen
Het trainen voor de kwalificatiewedstrijd is inmiddels in volle gang. Meike traint met haar docent Esther Klein, tijdens de skillslessen op school en bij kapper Sjenkels, waar ze werkt. ‘Ik ben vooral bezig met m’n haarmodelijn. De laatste drie weken voor de wedstrijd focus ik me op de vier modules van de kwalificatiewedstrijd:  

1. Dames knippen, snijden en stylen 
  2. Dames restylen met een geknipte coupe  
  3. Before & after Instagramfoto 
  4. Heren knippen snijden en stylen 

Mijn mond houden wordt een uitdaging
‘Ik kijk heel erg uit naar de kwalificatiewedstrijd. Natuurlijk vind ik het ook spannend, want ik heb zoiets nog nooit gedaan. M’n streven is om lekker aan de gang te gaan. Wel met oortjes in, omdat ik snel ben afgeleid. Ook wordt het een uitdaging om mijn mond dicht te houden, want ik ben een echte prater. Gelukkig ben ik een dag voor de wedstrijd vrij, zodat ik goed uitgerust aan de wedstrijddag kan beginnen.’ 

Nederlands team
‘Mijn stip op de horizon is het Nederlandse team. Ik heb 21 concurrenten, dus het wordt een uitdaging om in de top 8 terecht te komen. Ik ga laten zien wat ik in me heb, want het kappersvak is echt mijn leven. Ik hoop dat het lukt!’ 

We wensen Meike heel veel succes met de laatste voorbereidingen voor haar kwalificatiewedstrijd.

Afbeeldingen

Bekijk ook

Contact

Bezoekadres:
Bètaplein 18
2321 KS Leiden

Postadres:
Postbus 1317
2302 BH Leiden

community@mborijnland.nl

Volg mboRijnland via

Community mboRijnland logo