'Het leukste van de opleiding vind ik het persoonlijke contact en het begeleiden van mensen. Ik zit nu in mijn derde jaar en heb al verschillende stages gedaan.’
‘Op de middelbare school wist ik al dat ik een opleiding in de zorg wilde doen. Ik deed de havo, maar bleef in het derde jaar zitten. Toen heb ik de keuze gemaakt om de mbo-opleiding Persoonlijk Begeleider Maatschappelijke Zorg te gaan doen.’
Persoonlijk contact
‘Het leukste van de opleiding vind ik het persoonlijke contact en het begeleiden van mensen. Ik zit nu in mijn derde jaar en heb al verschillende stages gedaan. In mijn eerste jaar liep ik stage bij een dagbesteding met mensen met psychoses, in mijn tweede jaar bij een woongroep met mensen met het syndroom van down en op dit moment loop ik stage bij kinderen van 8 t/m 15 jaar met moeilijk verstaanbaar gedrag. Dat vind ik heel leuk. Het is vooral de uitdaging om hoge spanningen bij kinderen op tijd te signaleren en vervolgens te de-escaleren. Als het lukt om te de-escaleren voelt dat echt als een overwinning. Ik denk dat dit ook de richting is die ik op wil als ik mijn diploma heb.’
Gevraagd voor Skills Heroes
‘Mijn docent Lichelle Renardel de Lavalette vroeg begin dit jaar in de klas wie er mee wilde doen aan Skills Heroes. Ik was die dag toevallig ziek, dus wist van niks. Gelukkig heeft ze mij alsnog persoonlijk gevraagd, want ik vond het gelijk erg leuk. Alles wat op m’n pad komt wil ik aanpakken. Het is niet alleen een mooie ervaring, maar ik denk dat ik ook heel veel ga leren.’
Oefenen met een acteur
‘Er was nog één andere klasgenoot die mee wilde doen, dus hebben we met z’n tweeën een voorronde gedaan. Dit was al helemaal officieel met een casus en acteur. Vooral de acteur was spannend, maar toen ik eenmaal bezig was waren de zenuwen snel weg.’
Iedere week oefenen
‘Nu ik weet dat ik eind januari meedoe aan de kwalificatiewedstrijd ben ik iedere week aan het oefenen met mijn docent en de runner-up. De runner-up is Femke Versluis. Zij is een klasgenoot en valt in als ik bijvoorbeeld ziek ben tijdens de kwalificatiewedstrijd.’
‘We oefenen met z’n drieën aan oude casussen en nemen de theorie door. Daarnaast zijn we ook al naar een symposium geweest over transculturele psychiatrie. Dat was heel interessant. Ik leerde daar onder andere meer over het helpen van cliënten met een tolk. Waar ik nog aan wil werken voor de kwalificatiewedstrijd is omgaan met agressie.’
Ik wil winnen
‘Mijn doel van Skills Heroes is ervaring op doen in het werkveld, zoveel mogelijk leren over het vakgebied én winnen. Het lijkt me heel bijzonder om de gouden medaille te winnen. Ik heb nog nooit eerder meegedaan aan een nationale wedstrijd, dus het wordt een hele nieuwe ervaring. Daarnaast kijk ik uit naar het teamgevoel. Ik vind het super spannend, maar heb er ontzettend veel zin in!’
We wensen Nina heel veel succes met de laatste voorbereidingen van haar kwalificatiewedstrijd!