‘We leren zelf, maar we leren ook ouderen en zorginstellingen hoe je zorgtechnologieën kunt gebruiken en inzetten.’
Wat leren jullie als studenten met de zorgbus?
Fleur: ‘We leren zelf, maar we leren ook ouderen en zorginstellingen hoe je zorgtechnologieën kunt gebruiken en inzetten. Dit varieert van persoonsalarmen tot hulpmiddelen om steunkousen aan te trekken, en zelfs robots voor eenzame mensen. Een van de doelen is om de zelfredzaamheid van ouderen te vergroten, zodat ze minder afhankelijk zijn van zorgverleners.’
En wie begeleidt jullie tijdens deze activiteiten?
Kirsten: ‘Dat doe ik, Kirsten. Ik ben docent en ben altijd aanwezig als we met de zorgbus op pad gaan. Mijn rol is om te rijden, toezicht te houden en de studenten een handje te helpen.’
Hebben jullie al veel geleerd met de bus?
Fleur: ‘Zeker, we hebben al veel geleerd over de verschillende zorgtechnologieën en hoe we die kunnen toepassen. Maar ook het geven van voorlichting en het delen van kennis met anderen is een belangrijk onderdeel van ons werk met de zorgbus.’
Kirsten, wat is volgens jou de meerwaarde van de zorgbus in de opleiding?
Kirsten: ‘De zorgbus biedt studenten de kans om kennis te maken met verschillende zorgtechnologieën en om te leren hoe ze die kunnen inzetten in de praktijk. Het vergroot hun kennis en vaardigheden, wat weer van pas kan komen in hun toekomstige carrière in de zorg.’
Studenten van de techniekopleidingen hebben geholpen met de inrichting van de bus. Kun je daar wat meer over vertellen?
Fleur: ‘Ja, zeker! We werken samen met studenten van de techniekopleiding om de zorgbus te ontwerpen en te voorzien van alle nodigde snufjes. Zo hebben ze onder andere gezorgd voor de bouwtekeningen. Op dit moment wordt er door de techniekstudenten aan de zorgbus gewerkt in Leiden. Ook werken we samen met het Experience Lab waar we veel van onze spullen lenen.’
Het Experience Lab zit ook in Gouda. Wat is het grootste verschil tussen het de zorgbus en het lab?
Fleur: ‘Het grootste verschil is dat we met de zorgbus naar verschillende plekken gaan, zoals zorginstellingen. Het Experience Lab zit op een vaste locatie in Gouda. Maar met beide hebben we de kans om met zorgtechnologieën te werken, alleen heeft de zorgbus een groter bereik dankzij de mobiliteit.’
Fleur laatste vraag, waarom heb je voor het keuzedeel Zorgtechnologie gekozen?
Fleur: ‘Mijn droombaan is om te werken op de afdeling oncologie of de kinderafdeling. Daarvoor moet ik nog wel een paar jaar aan de slag als algemeen verpleegkundige, maar de zorgtechnologieën kunnen mij hier vast al bij helpen.’