‘Je krijgt veel verschillende vakken tijdens deze opleiding. Elk vak is belangrijk op zijn eigen manier in de bouw.’
Waarom heb je gekozen voor deze opleiding?
‘Ik wilde altijd al iets creatiefs doen. Ik heb veel gezocht op internet naar verschillende opleidingen. Eerst dacht ik aan Grafisch Vormgever, maar dat was niet echt mijn ding. Mijn ouders kwamen met het idee om te kijken naar opleidingen zoalsbinnenhuisarchitect, omdat ik vroeger plattegronden van huizen tekende. Het leek me leuk om daar iets mee te doen tijdens mijn opleiding. Toen ik ging zoeken in die richting kwam ik Middenkaderfunctionaris Bouw tegen bij mboRijnland.’
Hoe wist je dat dit juiste opleiding voor jou was?
‘Ik ben eerst naar een Open Dag gegaan om meer te weten te komen over de opleiding. Daarna heb ik mij ingeschreven voor een meeloopdag. Zo kreeg ik een goed idee van hoe een normale dag eruit zou zien op deze opleiding. Na die meeloopdag wist ik zeker dat ik me voor deze opleiding wilde aanmelden.’
Wat voor vakken volg je op deze opleiding?
‘Je krijgt veel verschillende vakken tijdens deze opleiding. Elk vak is belangrijk op zijn eigen manier in de bouw. Een verplicht vak is bijvoorbeeld het keuzedeel binnenhuisarchitectuur. Dit vond ik erg leuk omdat deze richting mij interesseert. Ik heb ook een vak gehad over materialen en gereedschappen. Dit vond ik minder interessant, maar het was wel handig voor mijn stage. Tijdens de opleiding heb ik leren tekenen met Revit. Dit is een computerprogramma waar je onder andere 3D-tekeningen van huizen mee kan maken.’
Je loopt tijdens je opleiding ook stage, wat leer je daar?
‘Bijna alles wat ik leerde tijdens mijn opleiding kon ik gelijk toepassen tijdens mijn stage. In het tweede jaar liep ik mijn eerste stage bij een aannemersbedrijf. Eerst werkte ik op de werkplaats, waar ik hielp met het bouwen van een huis. Zo heb ik beton gestort, iets wat ik nog niet eerder op de opleiding heb gedaan. Daarna mocht ik bij hetzelfde bedrijf meelopen op kantoor op de afdeling werkvoorbereiding. Hier bereiden ze de planning voor,zodat de aannemer op de werkplaats zijn werk goed kan uitvoeren. Op deze stage zag ik goed hoe het er in de praktijk aan toegaat. Volgend jaar wil ik stagelopen bij een binnenhuisarchitect om te zien of ik dat echt zo leuk vind.’
Er bestaat nog steeds een beetje een stereotype bij opleidingen van de bouw dat er alleen mannen zitten. Is dat ook zo?
‘In mijn klas zitten ongeveer 17 studenten, maar slechts 3 daarvan zijn meiden. Op de middelbare school zat ik ook vaak met meer jongens dan meiden in de klas, dus ik ben eraan gewend. Ik vind het fijn om nog andere meiden in de klas te hebben, maar het maakt me niet uit dat er voornamelijk jongens zijn. Tijdens mijn stage waren er alleen mannen, maar ze behandelden me goed en leerden me veel. Ik vind dat het stereotype ‘alleen mannen werken in de bouw’ niet nodig is. Je moet gewoon doen wat je leuk vindt!’
Wat wil meegeven aan toekomstige studenten?
‘Ik zou zeggen, kies vooral iets wat je echt leuk vindt. Bezoek Open Dagen en doe mee aan meeloopdagen om een goed gevoel te krijgen bij de opleiding. Het helpt ook om online te zoeken, maar je krijgt pas echt een idee als je de school bezoekt!’