Student Deega schreef een tweetalig kinderboek

Student Deega is 20 jaar oud en volgt de opleiding Servicemedewerker in Alphen aan den Rijn. Haar opleiding duurt twee jaar en ze zit nu in haar laatste jaar. Tijdens haar stage dit jaar heeft ze een tweetalig kinderboek geschreven en uitgebracht. Haar ervaring vertelt ze in dit interview.

‘Iedereen was heel trots op het uiteindelijke resultaat. Het heeft mij verder ontwikkeld en dat maakt mij ook trots!’

Waarom heb je gekozen voor deze opleiding?
‘Toen ik in de vierde klas van de middelbare school zat, verhuisde ik met mijn familie naar Turkije. Ik kon daardoor mijn middelbare schooldiploma niet halen. We hebben 9 maanden in Turkije gewoond en zijn daarna teruggekomen naar Nederland. Eenmaal in Nederland ging ik een niveau 1 opleiding volgen in de Horeca, deze duurde een jaar. Toen ik die opleiding gehaald had, ging ik opzoek naar een niveau 2 opleiding. Ik koos voor de opleiding Servicemedewerker bij mboRijnland in Alphen aan den Rijn. Dit was de beste opleiding voor mij en de school sprak me erg aan. Het is maar een paar minuutjes van mijn huis vandaan, dus dat is natuurlijk ook handig!’

Welke vakken volg je?
‘Ik volg vakken zoals Nederlands, Engels, Rekenen en Burgerschap. Daarnaast leer ik meer over administratie, voorraadbeheer en communicatie. De opleiding bestaat ook uit keuzedelen. Ik koos voor de vakken over zorg en internationale bezienswaardigheden. Tijdens het vak over internationale bezienswaardigheden leerde ik meer over verschillende culturen, dat vond ik heel interessant. Het keuzedeel Zorg is heel breed. Ik moest verschillende portfolio’s maken met verschillende doelen. Bijvoorbeeld over de verschillende opleidingen in de zorg. Ik ontdekte dat de zorg echt heel breed is!’

Op dit moment loop je stage, kan je daar wat meer over vertellen en wat je dat oplevert?
‘Ik loop stage bij studio Moio. Dit is een maatschappelijke organisatie die samen met jongeren verschillende vraagstukken aanpakt. Het is een leuke plek waar we een hechte cultuur hebben. Zo eten we samen warm in de middag en mogen de mensen die koken de maaltijd bepalen. Elke dag beginnen we met een start-up, dan bespreken we wat iedereen die dag gaat doen. Tijdens mijn stage hield ik mij bezig met het maken van een podcast, een scheurkalender en dus het schrijven van een kinderboek. Bij mijn sollicitatie sprak ik met de oprichtster van Studio Moio. We bespraken wat we voor elkaar konden betekenen. Zij kwam met het idee om een tweetalig kinderboek te schrijven, in het Somalisch en Nederlands.’

Hoe heb je het ervaren om een kinderboek te schrijven?
‘Het was even wennen, want deze opdracht sloot niet echt aan bij mijn opleiding. Maar ik houd van uitdagingen, dus ik ging er mee aan de slag. Ik lees graag en schreef wel eens mijn gevoelens op, maar ik had verder nog niet veel ervaring met schrijven. Ik heb altijd nieuwe ideeën, dus hoe het boek opgebouwd moest worden veranderde vaak. Uiteindelijk bleef één idee hangen, een verhaal over een snoepwinkel. Dit verhaal is geïnspireerd op de verhalen die mijn moeder altijd vertelde over haar jeugd in Somalië. Tijdens het proces van het boek schrijven, had ik mooie gesprekken met mijn moeder over Somalië. Ik ben zelf in Somalië geboren, maar toen ik vijf jaar was ben ik naar Nederland gekomen. Ik weet er niet veel meer van, dus ik vond het fijn om deze gesprekken met mijn moeder te hebben.’

Hoe was het om tweetalig te schrijven?
‘Thuis spreken mijn oudere broers en ik Somalisch met mijn moeder. Daardoor kon ik de taal altijd wel blijven spreken. Schrijven was een ander verhaal, ik was ten slotte vijf jaar toen ik naar Nederland kwam. Voor het vertalen kreeg ik veel hulp van mijn familieleden en vrienden. Het is dus een echt familieproject. Mijn tantes uit Kenia en Noorwegen hebben meegelezen en veel vrienden en familie in Nederland ook. Iedereen was heel trots op het uiteindelijke resultaat. Het heeft mij verder ontwikkeld en dat maakt mij ook trots!’

Je bent nu bijna klaar met je opleiding, wat wil je hierna doen?
‘Ik wil Social Work niveau 4 gaan doen bij mboRijnland Leiden Breestraat. Mijn droom is om psycholoog te worden en deze opleiding brengt me in de goede richting. Ik vind de mentale gezondheid bij mensen heel interessant maar ook erg belangrijk. Daarnaast ben ik erg geïnteresseerd in het menselijk brein en emoties. Hopelijk kan ik hier meer over leren bij mijn toekomstige opleidingen.’

Welke tips wil je meegeven aan (toekomstige) studenten?
‘Voor de huidige studenten: begin op tijd met het zoeken van een stage. Het kan soms nog een zoektocht zijn en je wilt niet op een stage zitten waar je het niet naar je zin hebt. En als je begint met een opleiding en het is uiteindelijk niet wat je had verwacht, wees dan niet bang om van opleiding te veranderen. Het is logisch dat je niet gelijk weet wat je wilt en niet altijd de juiste keuze maakt. Open Dagen en meeloopdagen helpen echt met het maken van de juiste studiekeuze. Ook zijn er veel mensen bij mboRijnland die je willen helpen met de lastige keuze!’

Afbeeldingen

Bekijk ook

Contact

Bezoekadres:
Bètaplein 18
2321 KS Leiden

Postadres:
Postbus 1317
2302 BH Leiden

community@mborijnland.nl

Volg mboRijnland via

Community mboRijnland logo