Student Michaël is 19 jaar en blind aan beide ogen

Student Michaël is 19 jaar en doet de opleiding Expert IT Systems & Devices op locatie Leiden Lammenschans. Hij zit nu in zijn eerste jaar en voelt zich al helemaal op zijn plek bij deze studie en op de locatie. Omdat Michaël blind is aan beide ogen was de locatiekeuze extra belangrijk voor hem.

‘Er worden speciaal voor mij aanpassingen gemaakt, zoals bijvoorbeeld bij het afnemen van de examens. Het Onderwijs Servicecentrum (die er is om studenten te helpen) zorgen ervoor dat mijn examens worden aangepast. En af en toe heb ik een gesprek met hen om te kijken hoe het met mij gaat. Die extra begeleiding is heel fijn.’ 

Waarom heb je voor deze opleiding gekozen?
‘Ik heb ICT altijd al leuk gevonden. Vroeger deed ik al veel met HTML en ik hou ook van ICT gadgets. Deze hobby’s sluiten dus al mooi aan op de studie, dus het was een vrij logische stap om ICT Expert Systems & Devices te gaan studeren.’ 

Hoe vind je de opleiding tot nu toe?
‘Ik vind het een hele leuke opleiding. Vooral over de docenten ben ik erg tevreden. Vooral mijn docent Meneer Flach wil ik even noemen. Hij weet heel veel voor elkaar te krijgen. Medestudenten die leren veel digitaal, maar omdat ik blind ben is dat voor mij lastiger. Meneer Flach houdt heel veel rekening met mij en verzint altijd wel een oplossing. Zo kan ik bijvoorbeeld met echte hardware aan de slag, zodat ik het niet digitaal hoef te leren maar fysiek onder de knie kan krijgen. Of hij laat 3D prints maken van bepaalde symbolen, zodat ik ze kan voelen. Als hij er niet was geweest had ik wel een flinke achterstand gehad op school.’ 

Vind je dat de faciliteiten op school voor jou voldoende zijn?
‘Ik studeer op locatie Lammenschans en ik vind dat de faciliteiten voor blinde mensen eigenlijk heel goed geregeld zijn, vooral voor een school die niet gericht is op blinde studenten. Er worden speciaal voor mij aanpassingen gemaakt, zoals bijvoorbeeld bij het afnemen van de examens. Het Onderwijs Servicecentrum (die er is om studenten te helpen) zorgen ervoor dat mijn examens worden aangepast. En af en toe heb ik een gesprek met hen om te kijken hoe het met mij gaat. Die extra begeleiding is heel fijn.’ 

Heb je al stage gelopen?
‘Volgend studiejaar ga ik stagelopen. Ik heb een plek bij het Ministerie van Onderwijs. Daar loop ik straks zes maanden lang, vijf dagen in de week, stage bij een Servicedesk. Een plek waar mensen aankloppen met ICT problemen en die lost de Servicedesk dan op.’ 

Hoe ga jij om met alle digitale communicatie, zoals de mails die je van school toegestuurd krijgt?
‘Op mijn telefoon en laptop heb ik speciale software die alles voorleest wat ik digitaal ontvang. Dus ook als ik een mail toegestuurd krijg, dan wordt het voorgelezen dat ik een e-mail ontvang. En ook de inhoud van die mail wordt voorgelezen door een computerstem. Dus eigenlijk alles wat ik online doe, ook schooldingen, worden voorgelezen door die software.’

Zou je andere blinde studenten aanraden om hier naar school te gaan?
‘Ja dat zou ik wel aanraden. Ik ben zeer te spreken over deze school. Je moet het wel net treffen met de docenten natuurlijk, daar heb ik veel geluk mee. De eerste keer was het moeilijk om mijn weg te vinden in het gebouw. Maar er zijn vooral grote gangen en weinig smalle gangetjes, dus dat maakt het makkelijker. Ik hoef niet op elke verdieping te komen dus dat scheelt ook. Ik ben zelf ook heel blij dat ik besloten heb om naar een ‘gewone’ school te gaan, en niet naar een school voor blinde jongeren. Ik wilde uit dat wereldje en de gewone grote wereld opzoeken. Ik ben blij dat ik die keuze gemaakt heb als ik erop terug kijk en ik zou het niet anders doen als het opnieuw kon.’ 

Afbeeldingen

Bekijk ook

Contact

Bezoekadres:
Bètaplein 18
2321 KS Leiden

Postadres:
Postbus 1317
2302 BH Leiden

community@mborijnland.nl

Volg mboRijnland via

Community mboRijnland logo