De missie van samenwerkende partners ROC Mondriaan, ZWconnect, mboRijnland, CIV Mondriaan en CIV Welzijn & Zorg is hiermee geslaagd: de innovatieve kant van het vak onder de aandacht brengen van een breed publiek.
Dit jaar was de derde editie van het Love2Innovate Festival. Liepen andere jaren professionals en studenten samen één dag rond op een beurs, dit jaar waren het twee aparte dagen. De aftrap was op donderdag 13 februari in de Dutch Innovation Factory (DIF) in Zoetermeer, bedoeld voor zorgprofessionals uit het werkveld. In de DIF stonden verschillende bedrijven met interessante technologische hulpmiddelen die een rol spelen in zorg en welzijn, en die dit in de toekomst gaan spelen. Hoe kunnen de nieuwste zorginnovaties, praktische inzichten en technologieën onze sector verrijken en bijdragen aan een toekomst waarin zorg en innovatie hand in hand gaan?

“Fijn dat er oplossingen zijn”
Bij binnenkomst staan Cecilia Beijeman en Miranda Oomen, verzorgenden 3 VIG in de wijk bij Zorginstelling Activita meteen bij de stand van Smart Robot Solutions. Cecilia: “Wij zijn benieuwd wat er allemaal is op dit gebied, wat wij onze cliënten kunnen aanbieden en wat ons kan helpen bij ons werk. Bij Activita gebruiken we beeldbellen nu zo’n tien jaar. ’s Avonds bel ik dan met cliënten, over bijvoorbeeld de medicatie die moet worden ingenomen. ‘Wilt u een kopje koffie’, vroeg een cliënt een keer. Ze had het gevoel dat ik bij haar in de kamer zat. Dit is een mooi voorbeeld dat beeldbellen dus geen kille oplossing is.” Miranda vult aan: “We hebben te maken met een personeelstekort. Het is fijn om te weten dat er oplossingen zijn, waardoor de zorg efficiënter kan worden ingericht. Wij gaan als eerste langs bij de Helpsoq, een hulpmiddel voor het aantrekken van steunkousen. En ik zag ook iets over oogdruppels. We zijn er net, dus we hebben nog een hoop te doen hier”, zegt ze lachend.
Radzies Wagenvoorde is adviseur zorginnovatie bij Ipse de Bruggen. “Innovatie in de zorg is belangrijk, maar ook het onderwijs moet het omarmen en meenemen. Als wij in het werkveld met bepaalde kunstmatige intelligentie werken, dan is het fijn als de studenten hier ook vanaf weten. Je merkt dat opleiding en praktijk soms nog niet helemaal op elkaar aansluiten. Daarom is samenwerking zo belangrijk. En innoveren is samenwerken. De zorg is een mooi vak. We moeten studenten laten ervaren wat zorgtechnologie is, zodat ze gemotiveerd kiezen voor dit werk. Het leuke is, vanuit mijn vak weet ik best veel over zorgtechnologie en toch word ik ook nu weer verrast.”
Renate Middendorp, praktijkopleider bij Parnassia, is zich nog aan het oriënteren. “De innovaties zijn vooral op ondersteuning van het lichaam gericht. Ik ga kijken of er nog interessante, innovatieve toepassingen zijn die wij kunnen gebruiken. Ik zag iets voor prikkelvermindering en die Q.wiek Up. Ik loop straks naar het Experimenteerhuis, ik ben wel benieuwd naar de ervaringen van studenten.”
.jpeg)
Op vrijdag 14 februari kwamen honderden toekomstige zorg- en welzijnsprofessionals naar ROC Mondriaan op de Aspasialaan in Den Haag. Studenten kregen de kans om te ervaren hoe zorgtechnologie hun toekomstige vak zal veranderen. Hoe spelen digitale hulpmiddelen een rol in hun werk? Welke innovaties kunnen helpen om de zorg efficiënter en toegankelijker te maken? Het festival bood een unieke kans om kennis te maken met de nieuwste ontwikkelingen en om te ontdekken hoe technologie en zorg steeds meer met elkaar verweven raken.
Samenwerken aan de Zorg van Morgen
Love2InnovateXL 2025 liet zien hoe belangrijk innovatie is voor de toekomst van zorg en welzijn. Door professionals en studenten samen te brengen en hen te inspireren met de nieuwste ontwikkelingen, dragen de organiserende partners bij aan een toekomstbestendige zorgsector. Met de succesvolle uitbreiding naar twee dagen blijft Love2InnovateXL een niet te missen evenement voor iedereen die zich bezighoudt met de zorg en welzijn van morgen.
Voor meer informatie of samenwerken: Neem contact op met Arianne Riedijk, projectleider Experimenteerhuis Zoetermeer, ariedijk@mborijnland.nl